Dag 5: 1ste therapie dag

15 mei 2019 - Güzeloba Mahallesi, Turkije

Dagelijks hebben we om half elf therapie maar vandaag om half tien aanwezig zijn ivm anamnese gesprek. Doel van de therapie: Beter om kunnen gaan met veranderingen. Denk aan bezoek in huis of als het aankleden ed anders gaat dan verwacht. Hier kan ze namelijk zo van streek raken dat ze zichzelf ernstig kan verwonden.

Het therapie centrum is pas een paar weken klaar. Elk soort therapie heeft zijn eigen kamer. Nadat we een wetsuit, schoenen en dobbers hadden uitgezocht ging ik Cindy omkleden.

Het basin van de dolfijnen is opgedeeld in twee bassins die onderling met elkaar verbonden zijn. Er wonen daar drie dolfijnen. Lucky met zijn zoon Elvis en Ice. Alle zijn in gevangenschap geboren en wonen hier nu drie jaar. De dolfijnen kiezen onderling zelf wie met welke cliënt gaat werken. Cindy zwemt samen met begeleider Suat en Helga (Duitse dame) zwemt samen met begeleidster Karola.

Elvis is de dolfijn waar ze de therapie mee gaat volgen.(in mijn jonge jaren was mijn kamer behangen met Elvis🤣).

Als een angstig aapje zat ze aan Suat geklemd toen ze in het water ging. Maar het was zo mooi om te zien hoe ze in 5 min ontspande, Elvis aanraakte en hier ook zichtbaar lol in had. Op een gegeven moment lukte het zelfs om Suat met beide handen los te laten en deze op Elvis zijn rug te laten liggen. Een maal hebben ze ook met Elvis kunnen rijden (rugvin vasthouden en dan je mee laten trekken). Toen ik met Cindy langs het basin liep kwam Elvis ons nog gedag zeggen door in de hoek omhoog te komen en aan te kijken.

Na de therapie in het water gedoucht en samen op het Alfa bed gaan liggen. Maar hier had ze de rust niet voor op dat moment. We zijn hier na 5 minuten ook maar mee gestaakt en overgegaan op taakjes doen.

Na enige instructies snapte ze wat er van haar verwacht werd.

Ook geoefend met bal vangen en terug gooien. Vangen lukte later wel maar terug gooien was te moeilijk, terug rollen lukt wel.

Met z’n alle even naar de supermarkt gelopen vlakbij de therapie. Hier weer potjes eten en fruit ingeslagen voor eten onderweg tijdens excursie.

Met de taxi weer terug naar het hotel. Spullen op kamer neergelegd en weer gaan eten. Daarna even handwas en naar het zwembad. Ze word ook al veel vrijer in het water.

‘sAvonds met Remco naar een Turkse kapper geweest. Leuke ervaring. Zie ook filmpje.

E5BD4F0A-2801-46AB-8425-8BD9331566590A271E92-59C8-462B-8888-8846D555A43CA4DD1510-8A42-48D1-9AB3-F0622F2AB06B48398F00-BC78-4E00-9D9B-7071F78EB3CD8AF206E4-A024-4F14-8D43-BEF4DC0D693D64286839-4E22-4A1D-BF4F-6500A1563AB7